Υπάρχουν ενδείξεις ότι η κατανάλωση ψαριού ασκεί προστατευτική δράση κατά της στεφανιαίας νόσου, αν και δεν συμφωνούν σε αυτό όλες οι μελέτες. Ως πιθανός μηχανισμός αναφέρεται η ιδιότητα των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, τα οποία περιέχονται στα ψάρια και άλλα θαλασσινά, να μειώνουν τα επίπεδα των VLDL και της χοληστερίνης στο πλάσμα, να επιτείνουν την αγγειοδιαστολή και να μειώνουν την συσσώρευση των αιμοπεταλίων. Με σκοπό την μελέτη της επιδράσεως της πλούσιας σε ψάρι δίαιτας στην μείωση του κινδύνου για στεφανιαία νόσο, ερευνητές από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής παρακολούθησαν για έξι χρόνια 44.895 υγιείς επαγγελματίες, άνδρες, ηλικίας 40 έως 75 ετών, οι οποίοι ήταν ελεύθεροι καρδιαγγειακής νόσου. Η ομάδα αυτή του πληθυσμού συμπλήρωσε κατά την έναρξη της μελέτης αναλυτικό και ελεγμένο για την αξιοπιστία του διαιτητικό ερωτηματολόγιο, το οποίο επανεκτιμάτο ανά διετία. Τα άτομα χωρίστηκαν σε πέντε ομάδες ανάλογα με την κατανάλωση των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και σε έξι ομάδες ανάλογα με την ποσότητα του ψαριού την οποία έτρωγαν. Κατά την διάρκεια των έξι ετών της παρακολουθήσεως διαπιστώθηκαν 1.543 στεφανιαία επεισόδια, τα οποία αναλύονται ως εξής: 264 θάνατοι από στεφανιαία νόσο, 547 μη θανατηφόρα εμφράγματα του μυοκαρδίου και 732 στεφανιαία by-pass ή αγγειοπλαστικές. Μετά
τη διόρθωση για την ηλικία και διάφορους παράγοντες κινδύνου για στεφανιαία
νόσο, δεν παρατηρήθηκε σημαντική συσχέτιση μεταξύ διαιτητικής προσλήψεως
των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων ή του ψαριού και κινδύνου για στεφανιαία νόσο.
Στους άνδρες οι οποίοι ελάμβαναν την μεγαλύτερη κατά μέσο όρο ποσότητα
ωμέγα-3 λιπαρών οξέων (0,58 g ημερησίως), ο σχετικός κίνδυνος για στεφανιαία
νόσο δεν διέφερε σημαντικά από τον κίνδυνο των ανδρών με την μικρότερη
μέση κατανάλωση (0,07 g ημερησίως). Στους άνδρες, οι οποίοι κατανάλωναν
έξι ή περισσότερες μερίδες ψάρι την εβδομάδα ο σχετικός κίνδυνος για στεφανιαία
νόσο δεν διέφερε σημαντικά από τον κίνδυνο των ανδρών οι οποίοι κατανάλωναν
μία μερίδα τον μήνα ή λιγότερο. Τέλος ο κίνδυνος θανάτου από στεφανιαία
νόσο μεταξύ των ανδρών οι οποίοι κατανάλωναν μια οποιαδήποτε ποσότητα
ψαριού ήταν μεν χαμηλότερος, αλλά όχι σημαντικά, από τον κίνδυνο των ανδρών
οι οποίοι δεν έτρωγαν καθόλου ψάρι, και ο κίνδυνος δεν μειωνόταν όσο αύξανε
η ποσότητα του ψαριού που κατανάλωναν. Τα
αποτελέσματα των Αμερικανών ερευνητών δεν φαίνεται να διαφέρουν ουσιαστικά
από τα υπάρχοντα επιδημιολογικά δεδομένα. Σύμφωνα με αυτά, η οποιαδήποτε
ευεργετική επίδραση επιτυγχάνεται με μία ή δύο μερίδες την εβδομάδα και
η περαιτέρω αύξηση της ποσότητος δεν έχει πλεονεκτήματα. Επίσης, οι παλαιότερες
μελέτες καταναλώσεως ψαριού έδειξαν συσχέτιση μάλλον με την θνησιμότητα
από στεφανιαία νόσο, παρά με την επίπτωση της μη θανατηφόρου στεφανιαίας
νόσου ή τις επεμβάσεις στα στεφανιαία. Είναι δε χαρακτηριστικό |